SkanPers Kommunikation

JobbPortalen.no

Fortell din virksomhets historie (storytelling)

- Forsterk bedriftens image og omdømme.

Storytelling handler om mennesker og hva man kan dele for å engasjere og forstå hverandre. Storytelling er et begrep næringslivet har brukt gjennom mange år for å markedsføre seg mot forbruker. Det er et godt verktøy når vi snakker om omdømmebygging, for å forsterke virksomhetens varemerke og profesjonelle rykte både internt og eksternt.

Fortell din virksomhets historie (storytelling)

December 03, 2012 at 10:33 AM

En bra historie er ærlig, den engasjerer, overbeviser og gjør mennesker nysgjerrig. Historier har vært fortalt gjennom alle tider, for å underholde, dele informasjon og lære bort. Storytelling for virksomheter og organisasjoner handler om å fortelle virksomhetens egen historie.

Det handler om virksomhetens DNA.
Summen av historie, erfaring, kunnskap og felles verdier til bedriften og menneskene som jobber der utgjør virksomhetens DNA. Medarbeidere som opplever at de jobber i en virksomhet med et positivt omdømme er stolte over arbeidsplassen sin. Det skaper motivasjon, tilfredshet og bygger lojalitet. Historien kan eksternt tiltrekke kunder og samarbeidspartnere, og gjøre virksomheten attraktiv for kompetanse. Internt vil historien bidra til at du beholder nøkkelpersonell, hva kan være mer lønnsomt enn det?

Forsterk din virksomhets image og tiltrekk flere kunder, partnere og medarbeidere.

  1. Engasjer dine medarbeidere, sørg for at du kjenner de historier de opplever og forteller videre. 
  2. Engasjer dine kunder. Hvordan oppleves vi, våre produkter og tjenester.
  3. Se, løft og del de myke verdier - de som ikke nødvendigvis synes i regnskapet. Trivsel, omsorg, samfunnsansvar osv.
  4. Vær orginal, gjerne bemerkelsesverdig - hva er unikt med din virksomhet?
  5. Bygg en identitet, skap engasjement gjennom din historie. Fortell gjerne historier uten å selge, nettopp for å forsterke din image og bli den som forbrukeren eller jobbsøkende legger merke til og husker. Det forsterker hele organisasjonen.
  6. Vær ærlig! Du blir fort avslørt om du ikke tilfredsstiller de forventninger som skapes gjennom din historie. Forventninger som må kunne gjenkjennes av alle, i alle ledd av organisasjonen. 
  7. Vær relevant. En ærlig og god historie bidrar til et postivt omdømme og krever oppfølgning, næring og omsorg. Det er en alltid pågående prosess og må følges opp for alltid å være aktuelt. 
  8. Spre din historie i rett kanaler mot rett målgruppe. Husk at historien må kunne gjenkjennes overalt være seg det er i media, blogger, forum, sosiale medier, nettsider eller annet.
  9. Sørg for at din historie kan visualiseres, vi mennesker lar oss styre av følelser. Det å fortelle historier gjennom visuelle og auditive uttrykk gjør prosessen og erfaringene lett tilgjengelig for andre.

Bruk din virksomhets historie! Presentere en attraktiv organisasjon som med mot, stolthet og styrke møter morgendagens utfordringer.
Sørg for at budskapet ditt henger sammen, og lev det hver dag - sammen med dine kolleger, ansatte, kunder og partnere. Repetisjon forsterker nøkkelpoengene slik at folk husker dem. Men viktigst av alt, godta at dette tar tid. Vær tålmodig, og se hver ny interaksjon med mennesker som en gylden mulighet til å bygge tillit til deg og din virksomhets historie og varemerke!

//Ellen 



Tags: Arbeidsgiver Omdømmebygging Omdømme
Category: DU- som leder Omdømmebygging

Kommentar?

Leave a Reply



(Your email will not be publicly displayed.)


Captcha Code

Click the image to see another captcha.