SkanPers Kommunikation

JobbPortalen.no

Nettverksforvirring

- Alle har nytte av å bygge og utvikle sine nettverk.

Jeg har svart på et innlegg i Dagens Næringsliv/Etter Børs. Her deler jeg mitt svar på nett, så flere kan lese og kommentere.

Nettverksforvirring

February 20, 2013 at 10:50 AM

I Dagens Næringsliv/Etter Børs mandag 18.februar har førstelektor Karl Fredrik Tangen et noe umotivert angrep på nettverksbygging generelt og verktøyet LinkedIn spesielt. Nettverksbygging virker. Mange tror det bare er selgere og jobbsøkere som driver nettverksbygging. Feil. Alle har nytte av å bygge og utvikle sine nettverk.

Som markedsdirektør i Dataforeningen har jeg glede av et stort nettverk av potensielle foredragsholdere. Det ene er at de stiller opp i en ellers travel hverdag. Det andre er at de gjør det uten honorar. Det tredje er at de foreslår en alternativ foredragsholder når de selv ikke kan.
En annen sak er at nettverket inviterer meg til en rekke interessante fagseminar. Jeg utnytter en brøkdel av invitasjonene, men når jeg deltar får jeg se hva andre aktører på seminarfronten gjør, og hvordan de gjør det. Begge deler er vanskelig å måle i eksakte kroner, men spør du meg sier jeg de er gull verd. Men det har ingenting med jobbsøk å gjøre.

I følge Tangen skal man ikke «merkevarebygge seg selv». Neivisst? Jeg er overbevist om at det er min merkevarebygging av meg selv som en flink nettverksbygger som gjør at DN, Kapital og Ukeavisen Ledelse kontakter meg for å få kommentarer om nettopp nettverksbygging.
I tillegg er det stadig flere som kontakter meg for å få tips om smart bruk av LinkedIn. Fordi jeg har fått frem at jeg kan noe om det verktøyet også.

Tangen gir sleivspark til «Endorse»-funksjonen. Det er mulig verken reklamenestor Nils Petter Nordskar eller Markedshøyskolens rektor Trond Blindheim «trenger» denne. Men for en gjennomsnittsbruker kan det være hyggelig å få bekreftet fra kolleger, kunder og andre i nettverket at man faktisk har de ferdighetene man har satt opp. Hvis en advokat setter opp at han kan arbeidsrett, så er det hyggelig om en håndfull bekrefter at han/hun virkelig har kompetanse innenfor det feltet av jusen. Tilsvarende for en lang rekke andre yrker og ferdigheter.

Tangen bruker flere ganger begrepet smisk. Jeg vet ikke hvor han beveger seg i sosiale medier generelt, eller LinkedIn spesielt. Jeg er aktiv på Twitter, Facebook, LinkedIn og tidvis Google+. Ingen av stedene opplever jeg smisk. Jeg opplever imidlertid en økende grad av «framsnakking», som jeg opplever som positivt.
Jeg vil spesielt fremheve gruppen Kunnskapskilden på LinkedIn. Den drives av Eva Aronsen som daglig legger ut «Dagens Gullkorn». Det kan være et sitat eller dikt som skal virke positivt og oppmuntrende på dem som leser det. En gang i uken, kanskje to, sender jeg en melding i retur som takk for god start på dagen. Jeg har aldri truffet Eva, vi kjenner hverandre kun gjennom LinkedIn-kontakten. Hun kan ikke skaffe meg ny jobb, eller fordeler i min nåværende. Allikevel sender jeg en takk for at hun deler noe positivt og gir meg en god start på dagen. Hvis det er smisk, så har vi avvikende definisjoner av ordet.

Jeg skal ikke kommentere hvorvidt LinkedIn er et selskap man bør kjøpe aksjer i, eller komme seg ut av. Det kan jeg ingenting om. Men jeg vil varmt anbefale det som et sted for positiv nettverksbygging. Det kan jeg mye om. I motsetning til Tangen har jeg en fyldig profil som sier mye om meg og hva jeg kan hjelpe med.

Edgar valmanis.

Les mer om Edgar og hans LinkedIn tips her»



Tags: LinkedIn Nettverksbygging
Category: Edgar Valdmanis

Kommentar?

Leave a Reply



(Your email will not be publicly displayed.)


Captcha Code

Click the image to see another captcha.