SkanPers Kommunikation

JobbPortalen.no

Sosial Mediaekspert

- Tittelen får magen til å snu seg

Etter en nokså puslete og forsiktig start for egen del i sosiale medier, innså jeg for noen år siden behovet for, og ønsket om, å lære og forstå mer av sosiale medier. Jeg er fasinert, men også litt engstelig og redd - tenk om jeg gjør noe feil... Jeg leste, studerte andre og ba om råd fra både kjente og ukjente.

Sosial Mediaekspert

July 09, 2012 at 12:58 PM

Etter at jeg startet min egen virksomhet får jeg ukentlig det ene fantastiske tilbud etter det andre, fra den ene sosiale mediaeksperten etter den andre. Det har kun lært meg én ting: dette er ikke en beskyttet tittel! Graden av moral for mennesker som kaller seg EKSPERT er skremmende. 

Jeg kan endel, men slett ikke alt og er fullstendig avhengig av mine medarbeidere. Stor takk for deres tålmodighet! De imponerer meg stadig vekk. 

Idag må jeg faktisk innrømme at magen snur seg hver gang jeg hører tittelen sosiale media ekspert - så ber jeg så mye om unnskyldning til de som faktisk er det. De beste er dog ikke de som skriker høyest, etter min mening...  Et innlegg på G+ av Elwira Kotowska fikk meg til å forstå at jeg slett ikke er alene om oppfattningen. 

Så hvordan kan vi skille klinten fra hveten, når vi er langt fra eksperter selv?

Disse rådene, fra Michael Hyatt gir deg faktisk en god start! "Eksperten" bør 

  • Ha mer trafikk, flere følgere og større nettverk enn du har selv
  • Ha flere følgere i sosiale media, enn det antall mennesker de følger selv
  • Som regel ha en egen blogg

Andre smarte råd på sjekklista:

  • Dukker ekspertens navn eller bedriftsnavn dukker opp øverst i det organiske søkeresultatet på søkemotorer? Om ikke - si nei!
  • Dersom det finnes masse følgere på Twitter og vedkommende har stor fokus på antallet - se opp! Verden vil bedras, se etter retweets og kommentarer!
  • Mye snakk, lite action. Føler du at de sier mye, uten egentlig å si noenting, ja da skal du stole på din magefølelse - si nei! 
  • Dersom "eksperten" utelukkende har fokus på Twitter og Facebook er det nok en årsak til å si nei! 

//Ellen



Tags: Tips og råd Sosiale media
Category: DU- som leder Ellens hjørne Sosiale media

Kommentar?

Posted by Terje on
Flott at noe sier i fra. Sitter med mange av de samme opplevelsene av disse såkalte ekspertene. Ingen tvil om at der finnes mange utrolig dyktige folk der ute. Men det er dessverre en bransje med alt for mange useriøse cowboyer.
Posted by Ellen on
Takk Terje. Jeg er egentlig ei veldig positiv og glad dame, men kjente frustrasjonen vokse - ikke bare på egne vegne, men på våre kunders vegne. Så har du et kjempegodt poeng i at det finnes mange dyktige mennesker der ute, med høy integritet og stor kunnskap. Utfordringen er å vite hvordan man kan avsløre de "useriøse cowboyer" ....som dessverre finnes i de fleste bransjer. Men det er en historie til en annen dag. Takk for ditt engasjement.
Solgul klæm, Ellen
Leave a Reply



(Your email will not be publicly displayed.)


Captcha Code

Click the image to see another captcha.