Å starte i en ny jobb vil for de aller fleste føles både spennende, gøy, nervepirrende, men det er ikke alltid enkelt å være den nyeste på kontoret. Du ønsker å gjøre ett godt inntrykk ovenfor alle dine nye kolleger og for å hjelpe deg på vei har vi samlet noen gode tips og råd på veien.
1: Sørg for at du ikke kommer for sent: Å komme for sent den første arbeidsdagen vil gi et dårlig førsteinntrykk til både leder og øvrige kollegaer, og trolig vil du måtte bruke lang tid på å snu et slikt inntrykk. Sørg derfor for at du har god tid på reiseveien, og vit at du på forhånd er helt sikker på kjøreruten. Om du bruker kollektivtransport, kan det kanskje være lurt å reise hjemmefra litt tidligere enn du normalt ville ha gjort. Kom heller inn døren på arbeidsplassen litt for tidlig enn litt for sent. Men; det er likevel ikke så kult å komme så tidlig at du fremstår helt overivrig.
2. Vær forberedt: Vis de andre at du er interessert, og still spørsmål til de andre om både arbeidsplassen og jobben som venter deg. Gjør gjerne noen notater underveis slik at du er stikker på å få med deg det viktigste. Alle vet at det er krevende å være helt ny i jobben, og ingen forventer at du skal huske alt med det samme. Bruk tid, og ikke vær redd for å spørre igjen om det er noe du ikke fikk med deg.
3. Vær deg selv: Trolig skal du være på denne arbeidsplassen i lang tid fremover, kanskje i flere år, så ikke gi deg ut for å være en person du ikke er. Vær lyttende og interessert. Hils på alle. Vær høflig, uten at det resulterer i at du blir passiv. Om du viser med kroppsspråket at du føler deg komfortabel og vel i situasjonen, så vil det også bli mye lettere for de nye kollegaene dine å ta deg godt i mot. Når det gjelder klesvalg, så er det viktig å kle deg i noe du føler deg komfortabel i, og som samtidig passer arbeidsplassen og den jobben du skal gjøre.
4. Ta del i det sosiale fellesskapet: Lunsjen er en utmerket arena til å bli kjent med de nye kollegaene på jobben, og ikke minst til å la de bli kjent med hvem du er. Kanskje kan dere også i matpausen dele faglig kunnskap, i tillegg til å lære hverandre å kjenne som personer. Spør om navnene til alle, og forsøk å huske disse til neste gang. Det kan være lurt å notere ned om du vet at du er en av dem som raskt glemmer. Om noen inviterer deg med på noe sosialt utenom arbeidstid, så er det lurt å takke ja. Pass likevel på at du ikke havner i en gruppe eller «klikk», men at det er plass til alle og fokus på inkludering og samhold. Kort sagt - bygg gode relasjoner. Og; ikke glem å si «ha det» til kollegaene når du går for dagen.
5. Ha mobilen din på lydløs: Det er så utrolig lett å bli distrahert av telefonen, så om du setter den på lydløs, så vil det hjelpe deg til å bli mer konsentrert og oppmerksom. Vær til stede med hele deg, og lytt til det som blir sagt. De første ukene i ny jobb er for de aller fleste ganske krevende, og desto viktigere er det at du er genuint til stede. Ta til deg alt du kan av informasjon, råd og tips. Det vil være lærerikt, og bidra til å gi deg en følelse av at du virkelig utvikler deg.