Det hender at man opplever at kolleger, sjefer eller medarbeidere er vanskelige å jobbe sammen med. Alt de gjør er irriterende, og de har stort sett feil i de fleste av vurderingene sine. Det verste er nesten at situasjonen raskt kan komme inn i en negativ sirkel, der utgangspunktet ”klovn” betyr at alle feil oppdages og forsterkes, mens suksesser tilskrives "flaks" og "tilfeldigheter" og "andres fortjeneste". Høres noe av dette kjent ut?
Få arbeidsgleden tilbake
July 13, 2012 at 12:49 PM
Hvis situasjonen får lov til å eskalere, kan det lett ende med et smell – først forsvinner all arbeidsgleden, deretter forsvinner motivasjonen, og tredje fase er apati. Resultatet kan ofte bli et jobbskifte – enten frivillig eller med styrt hånd.
Hva hvis det ikke er nødvendig? Kanskje handler det om selv å ta ansvar for egen arbeidsglede, om å løse problemene selv. Her kommer ”3 trinn til økt arbeidsglede”:
- Tenk over ”klovnens” intensjoner. Er de i utgangspunktet riktige, men blir overskygget av atferden? Dette er det viktigste punktet, og det krever at du virkelig analyserer både "klovnen" og deg selv. Du må være spesielt oppmerksom på om du kan ha havnet i en negativ sirkel, slik det er beskrevet over.
- Tenk over hva du kan gjøre for å endre situasjonen. En mulighet er å bryte ut av den onde sirkelen og begynne å legge merke til positive ting og suksesshistorier, samtidig som uheldige situasjoner tilskrives ”uhell”, ”tilfeldigheter” og kanskje "dårlig kommunikasjon". En annen mulighet er å snakke med ”klovnen” om situasjonen, forklare hvordan du opplever det, og i fellesskap finne en utvei. Det er helt avgjørende at du påtar deg ansvaret – både for situasjonen og for å løse opp flokene. ”Klovnen” er jo sannsynligvis helt uvitende om hvordan du opplever alt sammen.
- Tenk over hvordan atferden din påvirker andre. Er det egentlig du som er ”klovnen”? Hvis du skal lykkes med denne listen, må du gå inn i deg selv. Du må være ærlig mot deg selv, og du må våge å se sannheten i øynene - også selv om denne er tøff og ubarmhjertig. Jeg er 99 % sikker på at du vil oppdage at du selv er en del av problemet, og jeg er vel så sikker på at du også vil kunne se hvordan du skal løse det.
Bruk ferien til refleksjon. Klipp plenen, les bøker, ligg på stranden, løp maraton – eller hva som passer deg.
Snakk med dine nærmeste, forklar dem hva du tenker, og be om tilbakemelding. Partneren din vil sannsynligvis enkelt kunne sette fingeren på hva du selv gjør feil (av en eller annen grunn er partneren alltid mer klarsynt enn man selv!) – lytt til det … Når du kommer tilbake fra ferien, vil du være klar til en ny start. Du er uthvilt og klar i hodet, og kanskje kan du utnytte situasjonen til å få en pangstart på jobben. Hvis du har ekstra energi, gjør det du kan for å overføre denne til resten av organisasjonen.
Vennlig hilsen Kaare Danielsen
Direktør Jobindex
Jobbportalen fant innlegget hos Jobbsafari.no Vi deler gjerne det som berører, inspirerer og engasjerer oss med våre følgere!