De mest lukrative jobbene vil alltid føre med seg konkurranse om å blir kalt inn til jobbintervju. Derfor er det viktigere enn noen gang at du skiller deg ut fra mengden og gjør et godt, minnerikt inntrykk på den som intervjuer deg. Nå gjelder det å forberede seg så godt at din potensielle arbeidsgiver ikke kan glemme deg når intervjuet er over.
Vi har tatt for oss 12 vanlige feil mange gjør under intervjuet. Les videre, så skal vi fortelle deg hvordan du kan unngå å gå i de samme fellene.
1. Stiller uforberedt
Er du heldig nok til å bli kalt inn til jobbintervju, må du sørge for å forberede deg godt! Les deg opp på selskapets historie og produkter. Tenk nøye gjennom hvorfor du er det naturlige valget. Se for deg selv i selskapet og vis arbeidsgiver at du kjenner selskapet godt.
2. Møter opp for sent
Møter du opp for sent til jobbintervjuet kan du like gjerne bare snu og dra hjem. Du kan umulig gjøre et dårligere førsteinntrykk enn ved å komme for sent. Dette er ikke dagen du stoler på at buss og trikk er i rute. Ta høyde for trafikkuhell og problemer med bilen. Beregn god tid når du forlater hjemmet og bruk heller den ekstra tiden med en avslappende kopp kaffe på en kafé i nærheten av arbeidsgiver.
3. Dårlig CV
Formålet med en god CV er å skaffe deg et jobbintervju. En god CV vil ikke alene gjøre jobben, men om du bruker CV-malenes profesjonelle CV-maler, er du et stort steg nærmere. Husk å sjekk rettskrivning og gå alltid gjennom CV-en før intervjuet. Arbeidsgiver vil trolig stille spørsmål om flere av punktene på din CV og det er avgjørende at du kjenner din CV godt slik at du kan gi gode svar.
4. Prøver å være “en potet”
Du vet ikke hva du ønsker å gjøre, så du prøver å være rett person for alle selskaper. Dette fungerer sjeldent. Plukk deg et bestemt område/felt og sørg for at du kan briljere med kunnskap og engasjement.
5. “Pynter” på tidligere erfaringer
Løgn lønner seg aldri. Vær ærlig om hva du har gjort tidligere og hvilken erfaring/kompetanse du har opparbeidet deg. Det finnes ikke noe mer pinlig enn å bli tatt i en unødvendig løgn under jobbintervjuet og da er du garantert å ikke få jobben.
6. Snakker nedlatende om tidligere arbeidsgiver
Uansett hvor ille dine tidligere arbeidsgivere har vært, er det ikke noe du snakker med andre arbeidsgivere om. Får du spørsmål om det, må du svare ærlig og profesjonelt uten å kritisere noen som ikke er til stede og dermed ikke kan forsvare seg. Forbered deg på at spørsmål som dette kommer, så tenk gjennom hva du skal svare.
7. Blir for komfortabel
Den som intervjuer deg kan gjerne ha en hyggelig og avslappet tone, og det kan tenkes at vedkommende slenger beina på bordet. Det betyr dog ikke at du kan tillate deg det samme.
Den som intervjuer deg er ikke ute etter å bli bestevenner, Han/hun er utelukkende interessert i finne ut om er rett person og hvordan du passer inn i bedriften. Så opptre profesjonelt og spar småpraten til etter at du har fått jobben.
8. Stiller ikke spørsmål
Gode kandidater har alltid forberedt gode spørsmål til den som intervjuer. Forbered deg godt og still gjerne spørsmål som viser at du kjenner bedriften, dens historie og markedet de opererer innenfor. Spørsmål om lønn skal aldri være det første spørsmålet. Still heller spørsmål om selskapet og muligheten de ser for seg slik at du og bedriften kan vokse sammen.
9. Mangel på entusiasme
Vis at du har et brennende ønske om å jobbe for nettopp dem og i denne bransjen. Husk dog at det er en tynn linje mellom entusiasme og hovmod. Hold deg på rett side og arbeidsgiver vil huske deg på en positiv måte.
10. Kan ikke svare på direkte spørsmål
Når den som intervjuer stiller deg et konkret spørsmål, for eksempel om din erfaring på et bestemt fagområde, må du ha klart et gjennomtenkt og konkret svar. Unngår du å svare på spørsmålet, har du ingen mulighet til å etterlate et positivt inntrykk.
11. Kan ikke koble egen erfaring til stillingen
Jobbintervjuet er din mulighet til å vise arbeidsgiver at du er rett person for jobben. Tenk derfor godt gjennom hvordan din personlige erfaring og ekspertise kan hjelpe deg i nettopp denne jobben. Spør deg selv; hvilke utfordringer og problemer er det din erfaring og ekspertise kan løse for bedriften?
12. Dårlig kroppsspråk
Du må aldri undervurdere hvor viktig eget kroppsspråk er under et intervju. En erfaren leder/rekrutterer vet nøyaktig hva de skal se etter og det hjelper lite om du svarer godt for deg dersom kroppsspråket sier at du aller helst vil være et helt annet sted.