Bedrifter vil gjerne ta samfunnsansvar. La dem selv vurdere hvor innsatsen monner mest, slik at virkningen blir størst også for samfunnet, skriver NHOs Hallvard Ween og Erik Lundeby i dette innlegget i Rogalands Avis.
Samfunnsansvar
October 29, 2012 at 9:59 AM
Innlegget av NHOs regiondirektør Hallvard Ween og teamleder samfunnsansvar Erik Lundeby sto i Rogalands avis 3.6.2011.
I Rogalands Avis 30.05.2011 skriver Arbeiderpartiets ordførerkandidat Cecilie Bjelland om hvordan hun vil styrke livskvaliteten på sykehjemmene. Hun vil ansette livsgledekoordinatorer som kan trekke på mange «gode krefter», blant annet næringslivet.
- Vi vet at næringslivet har fokus på samfunnsansvar og i stadig økende grad kan bidra på hittil ukjente områder, sier hun.
Både i Norge og internasjonalt har det vært jobbet systematisk med samfunnsansvar i mange år, og NHO har vært en aktiv medspiller i dette arbeidet. Vårt fokus har i dette arbeidet vært på at bedriftene skal være seriøse og ansvarlige i sin strategi og daglige drift, og at det er særlig gjennom dette arbeidet bedriften viser samfunnsansvar.
Gode krefter er ofte bedre anvendt i egen virksomhet, enn gjennom å finansiere andres. Bedriften er en mer effektiv kraft for miljøet når den tar ansvar for egne utslipp, enn når den finansierer en miljøorganisasjon. Bedriften betyr mer for velferden i samfunnet når den lykkes med et godt HMS-arbeid og skaper et reelt inkluderende arbeidsliv, enn om den støtter sosialt arbeid for dem som faller utenfor. Bedriften bidrar vesentlig når den investerer og ansetter folk, som dermed kan ta ansvar for sin egen livskvalitet.
Noen ganger kan man gjøre begge deler. Mange bedrifter støtter gode formål i lokalsamfunnet, og har både gode grunner til det, og god vilje bak. Samtidig kan ikke det offentlige kreve at bedriftene skal ta de velferdsoppgavene politikere ikke selv klarer å prioritere - med skattepenger som blant annet kommer fra bedriftene.
Å ansette kommunale medarbeidere som skal ha som oppgave å be næringslivet om penger og tjenester, er å snu saken på hodet. Næringslivet er ikke en pengekiste som kan brukes «i stadig større grad på hittil ukjente områder».
Bedrifter vil gjerne ta samfunnsansvar. La dem selv vurdere hvor innsatsen monner mest, slik at virkningen blir størst også for samfunnet.