Sosiale medier har de siste ti årene inntatt våre liv på både godt og vondt. Brukt på riktig måte kan Facebook, Twitter og LinkedIn med flere, være et flott verktøy i jakten på ny jobb, men de kan også sørge for at du ikke får jobben. I dag vil de aller fleste arbeidsgivere sjekke sosial medier før de gjør en ansettelse. Ofte sjekker de en kandidats sosiale kanaler før de en gang kommer på intervju.
Er du 100% sikker på at de ikke vil finne noe som kan hindre deg i å lande drømmejobben?
CV-malen kan hjelpe deg med en profesjonell CV og et personlig brev som vil sørge for at du skiller deg ut fra mengden, men om du ikke gjør et grundig forarbeid på sosiale medier, kan det hele være til ingen nytte. Mange unngår å legge med sine sosiale media-profiler når de skriver en CV, men det bør du faktisk gjøre.
Om du er åpen og ærlig med arbeidsgiver/headhunter og legger med en link til alle dine sosiale media-kontoer, vil de raskt og enkelt kunne finne den informasjonen de søker og du kan unngå at pinlige bilder som ligger på dine venners profiler, ødelegger dine muligheter.
Sett opp profesjonelle kontoer
Som aktiv jobbsøker er det helt naturlig at du har en profil på LinkedIn, men det er ikke denne kontoen en arbeidsgiver/headhunter er mest interessert i. De er langt mer interessert i dine kontoer på medier som Facebook, Twitter og Instagram. Det er på disse mediene vi ofte er mest oss selv og selv om man ikke har lov til å spørre om politiske synspunkt under et jobbintervju, kan dine meninger på sosiale medier fortelle dem alt de trenger å vite. Uheldige bilder fra din siste ferie teller heller ikke til din fordel.
Sett heller opp en egen “profesjonell konto”, hvor du bruker et godt profilbilde av deg selv og hvor du ikke publiserer for mange personlige meninger og bilder fra hyggelig lag med gode venner. Ikke legg skjul på at du er aktiv jobbsøker, men sørg for at du poster mer generelle poster også.
Ikke bare har du nå en konto som du kan legge ved link til i alle dine CV-er, men du har nå muligheten til å aktivt følge arbeidsgivere du kunne tenke deg å jobbe for. Kommer du over nyheter fra en attraktiv arbeidsgiver, kan du dele den på egen konto og tagge dem med en hyggelig kommentar.
Desto mer arbeid du legger i dine profesjonelle kontoer, desto mer vil du ha igjen for det. Enhver headhunter/rekrutterer vil sjekke din Twitter- og Facebook-konto før de kaller deg inn til intervju. Har du det i bakhodet når du jobber med kontoene, kan du legge grunnlaget for et godt jobbintervju som tar deg ett steg nærmere jobben du drømmer om.