Du er din største ressurs! Vet du hvordan andre oppfatter deg? Blir du lagt merke til, og sett på den måten du selv ønsker fremstå? Din kunnskap, erfaring og integritet bidrar til ditt personlige varemerke. Merkevarebygging er nødvendig, og viktigere enn du tror - vel så viktig er det at du forstår at det tar tid å bygge et sterkt varemerke. For å finne Ditt personlige varemerke må du identifisere dine unike sider og din styrke - for så å bruke det fullt ut, og våge stikke deg ut!
Personlig merkevarebygging
April 11, 2013 at 11:24 AM
Et sterkt personlig varemerke gjør deg tydelig og attraktiv ovenfor kunder, samarbeidspartnere, nåværende arbeidsgiver og potensielle framtidige arbeidsgivere. Det handler om hva andre sier om deg når du ikke er tilstede. Du må være bevisst dine verdier, din personlighet, kompetanse og erfaring og hvordan du markedsfører dette ovenfor omverden.
Personlig merkevarebygging krever selvinnsikt, ærlighet og mot.
Du identifiserer ditt unike jeg, og våger synliggjøre det som skiller deg fra alle andre. Still deg selv spørsmål, svar ærlig - og still deretter de samme spørsmålene til dine omgivelser. Kolleger, sjefer, studiekompiser, kunder eller andre. Hvilke ord dukker spontant opp i din bevissthet? Stemmer det med hva du ønsker bli oppfattet som? Stemmer det overens med hva andre svarer?
F.eks
- Hvordan vil du definere din personlighet?
- Hva er dine styrker? Hva gjør deg unik?
- Hva er dine verdier?
- Hva er du mest stolt av?
- Hva skiller deg ut kontra dine kolleger?
- Hvorfor velger en kunde deg framfor andre?
- Hva er dine mål, hva ønsker du oppnå og hvorfor?
Du må kjenne deg selv før du kan gå videre. Neste steg er å skape en tydelig profil hvor du klart definerer ditt unike jeg, og din spisskompetanse. Nøkkelen til framgang er kommunikasjon, og nøkkelord her er ærlighet! Engasjement, troverdighet og personlighet er det som skiller deg fra andre med samme utdannelse og kompetanse.
Les også: Personal branding er ikke lengre en trend, men en nødvendighet
Markedsfør deg selv, våg å skinne! Fremstå med en helhetlig profil i din CV, i sosiale medier og - viktigst av alt - IRL. I møte med mennesker må du leve ditt varemerke, her nytter det ikke å pynte på noe si skrift som folk ikke gjenkjenner i møte med deg.
Det er lov å ta fram konkurranseinstinktet, og stå for hva du er bra på. Men glem ikke å vær genuint interessert av andre mennesker underveis - vi er aldri utlært noen av oss, og det er alltid verdifullt å hente inspirasjon fra andre. Når du vet hvor du vil, og hva du ønsker oppnå skal du bygge ditt nettverk og sørge for at du når den målgruppen du ønsker nå...
JobbPortalen.no