Dette er min fortelling om de siste ukene denne høsten 2012 og opplevelsen av mitt møte med NAV.
Veien til min nye jobb?
November 19, 2012 at 12:22 PM
Etter å ha vært arbeidsledig et par måneder kom postmannen med en innkallelse fra NAV til en Jobbklubb kurs som begynte uken etter. Jeg kjenner godt til mitt ansvar som arbeidssøker, men ville gjerne snakke med noen, et menneske for å vite mer. Til tross for forsøk har jeg ikke fått til møte med NAV tidligere. Ringer til NAV for å gjøre en avtale med min saksbehandler (som jeg ikke visste hvem var engang) og opplevde følgende:
- Dag 1: ringer NAV: ”du må møte opp personlig”
- Dag 2: møter opp: ”du blir kontaktet ila 2 dager”
- Dag 3: blir ringt opp: ”kan du komme i morgen”
- Dag 4: HURRA! Treffer en engasjert og hyggelig saksbehandler og har en fin diskusjon i 90 minutter, gode råd og tips for veien videre
Mandagen kom og jeg møtte opp på kurset, litt spent men motivert til å lære meg noe nytt. For det er jo det som er meningen, at vi skal få hjelp, tips og få inspirasjon.
Dette er nå 2 uker siden og så langt er jeg veldig fornøyd. Har fått mange gode tips og råd, nye idéer og truffet flere hyggelige mennesker. Men hva inneholder et slikt kurs? Hva gjør vi i 6 uker?
Det finnes flere aktører på markedet som arrangerer kurs for NAV og jeg er på et som kjøres av Podium AS. Lokalene er sentralt i Oslo, rett ved Vulkan og kunstnermiljøet ved Blå. Det er flere kurs på gang samtidig så det er stor aktivitet i gangene. I min klasse er det 20 deltakere fra flere land. Det er veldig spennende å høre om andres erfaringer om livet i Norge.
Hovedsakene vi så langt har gått igjennom er
- hvordan skrive en bra CV
- søknad, åpen søknad, markedsbrev
- nettverk, hvem er i vårt og hvordan vi skal bruke våre kontakter
Vi deltakere er på veldig forskjellige nivå og veilederne vi har er oftest dyktige til å anpasse seg slik at alle føler at de henger med. Det viktigste er at de gir mye av sin tid til individuell veiledning, mulighetene for dette finnes nesten hver dag. Dagen er variert mellom forelesninger, gruppearbeid og selvstendig arbeid.
Det jeg synes er leit er at det er noen som ikke er motivert til å lære seg noe eller delta aktivt. Det finnes sikkert mange forskjellige grunner til dette: svake norskkunnskaper, liten interesse til å jobbe, dårlig selvfølelse og selv tillitt og noen synes kanskje det er flaut å være der.
Jeg føler at jeg har lært meg en hel del under disse første 2 ukene. Jeg går til kurset hver morgen motivert og med åpent sinn, jeg deltar aktivt i diskusjoner og stiller spørsmål. For meg er dette den beste måten å få maks ut av disse ukene og lære meg mest mulig. Dette er en mulighet, ikke en «straff».
En gang i uken er det 2 temaforedrag (av forskjellige grunner internt så har vi bare hatt 1 foredrag så langt) med foredragsholdere fra forskjellige firmaer. I tillegg kommer vikarbyråer på besøk denne uken. Foredraget jeg hørte var ingen suksess, det var rettet mot ledernivå og ikke for denne tilhørergruppen som satt i salen. Veldig synd, for emnet om at vi er vår egen merkevare er viktig og spennende.
Dette er ikke en situasjon jeg ønsker å være i hvis jeg kunne velge, men jeg er sikker på at jeg får en god erfaring som jeg kan bruke senere – og forhåpentligvis er jeg i ny jobb veldig snart!