JobbPortalen.no

Vi er alle et varemerke og vi har et profesjonellt rykte - bedrifter såvel som privatpersoner. Vet du hvordan andre oppfatter deg? Blir du lagt merke til, og sett på den måten du selv ønsker fremstå?

Din kunnskap, erfaring og integritet bidrar til ditt personlige varemerke. Merkevarebygging er nødvendig, og viktigere enn du tror - vel så viktig er det at du forstår at det tar tid å bygge et sterkt varemerke. For å finne Ditt personlige varemerke må du identifisere dine unike sider og din styrke - for så å bruke det fullt ut, og våge stikke deg ut!

Når det kommer til arbeidsmarkedet og jobbsøking er utdanning idag et minimumskrav.
Et sterkt personlig varemerke og et attraktivt profesjonelt rykte kan gjøre at du får jobben foran andre med samme utdanning og erfaring. Personal Branding er ikke lengre en trend, men en nødvendighet. Suksess er i stor grad avhengig av måten man setter ord på og formidler ekspertise, samt ambisjoner og at man brenner for det man driver med.

Ditt personlige varemerke skapes utifra hvordan andre oppfatter deg som person i ulike sammenhenger. Det handler om alt fra førsteinntrykket og hvordan du opptrer i forskjellige situasjoner til hva du har på deg. Ditt profesjonelle rykte går foran deg i alt du gjør, og ditt varemerke tar du med deg på jobb, i privatlivet og i sosiale medier.

Vil du påvirke ditt varemerke, kan du gjøre som mange bedrifter idag og jobbe aktivt med å identifisere og utvikle et troverdig varemerke. Hva står du for?

“I think reputation is really all you have in life – and that´s something you´ve got to fight to protect” Sir Richard Branson

Personlig merkevarebygging krever selvinnsikt, ærlighet og mot.
Du identifiserer ditt unike jeg, og våger synliggjøre det som skiller deg fra alle andre. Still deg selv spørsmål, svar ærlig - og still deretter de samme spørsmålene til dine omgivelser. Kolleger, sjefer, studiekompiser, kunder eller andre. Hvilke ord dukker spontant opp i din bevissthet? Stemmer det med hva du ønsker bli oppfattet som? Stemmer det overens med hva andre svarer?

F.eks

  1. Hvordan vil du definere din personlighet? 
  2. Hva er dine styrker? Hva gjør deg unik?
  3. Hva er dine verdier?
  4. Hva er du mest stolt av?
  5. Hva skiller deg ut kontra dine kolleger?
  6. Hvorfor velger en kunde deg framfor andre?
  7. Hva er dine mål, hva ønsker du oppnå og hvorfor?

Du må kjenne deg selv før du kan gå videre. Neste steg er å skape en tydelig profil hvor du klart definerer ditt unike jeg, og din spisskompetanse. Nøkkelen til framgang er kommunikasjon, og nøkkelord her er ærlighet! Engasjement, troverdighet og personlighet er det som skiller deg fra andre med samme utdannelse og kompetanse.

Markedsfør deg selv, våg å skinne! Fremstå med en helhetlig profil i din CV, i sosiale medier og - viktigst av alt - IRL. I møte med mennesker må du leve ditt varemerke, her nytter det ikke å pynte på noe si skrift som folk ikke gjenkjenner i møte med deg.

Det er lov å ta fram konkurranseinstinktet, og stå for hva du er bra på. Men glem ikke å vær genuint interessert av andre mennesker underveis - vi er aldri utlært noen av oss, og det er alltid verdifullt å hente inspirasjon fra andre. Når du vet hvor du vil, og hva du ønsker oppnå skal du bygge ditt nettverk og sørge for at du når den målgruppen du ønsker nå...

Du er din største ressurs!