Ved å bidra i LinkedIn-grupper lærer du mer.
I tips nr 5 nevnte jeg at du burde bidra i gruppene du er med i. Jeg nevnte også Jakob Nielsens 90-9-1-regel. Istedenfor å være en av de 90 som bare surfer forbi, eller en av de 9 som tenker at de burde bidra så vær den ene som bidrar. Kanskje trekker du opp flere andre samtidig?
Det er uklart hvorfor så mange ikke bidrar, men jeg tipper at en del av dem føler seg fremmed, fordi de ikke kjenner de andre som deltar i en diskusjon. Jo flere som bidrar, jo flere er det som er synlige for sine nettverk og fjerner fremmedgjøringen. Ved at du deltar viser du ditt nettverk at det er ufarlig å delta. At du ikke behøver å være verken Ibsen, Nesbø, Ragde eller Knausgård for å starte en diskusjonstråd – eller delta i den.
Og mens jeg skriver dette dukker det opp en melding i Facebook-feeden min fra JobbPortalen.no der det står ”Note to self: Du kan ikke forvente en ny og bedre utsikt så lenge du fortsetter å kikke ut av det samme vinduet..” Det er nettopp det. Ved å delta i diskusjonene ser du verden gjennom et nytt vindu, og ikke bare får du ny utsikt, du får også ny innsikt.
Mange av dem som er tilstede på LinkedIn er der fordi de håper å selge mer. Ved å delta som beskrevet og få ny innsikt skal du se at du raskt bedrer ditt salgsresultat. Det er ikke alt, og ikke nødvendigvis det viktigste, men det er noe det og!
Edgar Valdmanis