Det er viktig å bruke en relevant tittel på nåværende stilling. Hvis folk søker etter Økonomisjef er det lite smart å kalle seg Pengeguru, for det er det ingen som søker etter, og derfor er det ingen som finner deg. Tenk gjennom hva du ønsker å profilere deg som, og finn en relevant beskrivelse eller tittel.

Deretter er det viktig å fylle ut all utdannelse, og all yrkeserfaring. Dersom du i likhet med de fleste nordmenn, har en engelsk profil – husk å oversette skole-/universitetsnavn til engelsk og sett det norske navnet i parentes.

Når det gjelder yrkeserfaring bør du beskrive de enkelte stillingene utover den rene tittelen. Beskriv hva du har gjort, og ikke minst de resultat du har oppnådd. Bruk gjerne 4-5 linjer pr stilling.

Sjekk andre kjente nettverkeres profil, og se hva de gjør. Noen legger ut link til bloggen sin, noen legger ut ”Reading-list”, noen er flinke til å oppdatere med status om hva de gjør, eller et event de skal på.
Du er ikke nødt til å kopiere alt som blir gjort av en eller to andre, men det er smart å surfe rundt og se, og kopiere det som virker relevant for deg.

Hvem er ”kjente nettverkere”? Kathe ArnesenLinda FirveldJohn-Patrick SkaarTrond HeggelundNiklas LernerEllen Øiesvold Palsén – tja, følg med på diskusjonene på de ulike gruppene, og se hvem som bidrar så finner du lett noen bra navn.
Hvis flere av disse gjør samme sak, så er det sannsynligvis fordi det hjelper dem å kommunisere et budskap om seg, dvs. at det er god kommunikasjon.

Jo mer tydelig kommunikasjon du har, jo sterkere nettverk bygger du, og sterke nettverk gir i sin tur salgsresultat. Det er vel det vi vil oppnå alle sammen?

Publisert første gang 4.april 2012, oppdatert 29.september 2013

Edgar Valdmanis