Det er mange som har LinkedIn-kontakter de ikke ser så ofte. Det kan være tidligere kolleger, studievenner, eller andre relasjoner som har glidd i bakgrunnen. Det kan også være at du kjenner dem rent profesjonelt som en kunde eller leverandør du treffer i en ren jobb-setting.
For å friske opp bekjentskapene og utvikle nettverket anbefaler jeg at du inviterer dine LinkedIn-kontakter til nettverkstreff. Da blir du bedre kjent med kontaktene dine.
Jo bedre du kjenner kontaktene, også personlig, jo bedre forretningsforhold kan du ha til dem. Jo bedre du blir kjent med dem, jo mer kan du hjelpe dem og jo mer kan du være en brobygger. Husk ”to be a connector” er noe av det viktigste for en nettverksbygger. Hvis to av dine kontakter har samme hobby (som du selv kanskje ikke deler) så kan du tipse dem om hverandre, og et event der de kan gå sammen og bli kjent med hverandre.
Hva slags nettverkstreff? For det første skjer det en rekke bransjerelaterte treff. For meg er det naturlig å trekke frem alle våre aktiviteter i Dataforeningen, ettersom jeg er ansatt der. Tilsvarende finnes i en rekke andre bransjer. Så finnes det forretningsnettverk som Business Network International(BNI), LinkedIn-gruppen «Norge / Norway» har SuperTorsdag siste torsdag i hver måned. Det finnes mange andre møteplasser, og som jeg har sagt tidligere - Hvis det ikke er nettverkstreff i din bransje, ta et initiativ selv!
Edgar Valdmanis