Onboarding er en Oh yes, this works! smidig måte å ta imot og sette i gang nyansatte. Å få nyansatte fortest mulig effektive er en noe som stadig flere bedrifter har fokus på. Men, samtidig som onboarding programmer blir stadig mer populært, er det også slik at mange bedrifter ikke klarer å utnytte prosessen i sitt fulle potensial. Det er en synd, fordi å bruke litt tid og energi for hjelpe en arbeidstaker i begynnelsen av hans/hennes nye jobb, kan gi store fordeler i form av jobbutførelse og lojalitet i mange år framover.
8 punkter som kan hjelpe bedrifter å få mest mulig ut av sitt onboardingprogram:
8 PUNKTS SJEKKLISTE
February 02, 2015 at 11:14 AM
1. Vær profesjonell.
Mens nye medarbeidere vanligvis er opptatt med å gi et godt første inntrykk, må også bedriften også gi et godt førsteinntrykk. En ad-hoc eller et «tilfeldig» onboardingprogram vil føre til at den nyansatte føler at han eller hun har signert en arbeidskontrakt med en bedrift som ikke er særlig seriøs. Over tid vil dette føre til dårlig arbeidsmoral, lav produktivitet og til slutt en oppsigelse fra den nyansatte .
2. Vær tydelig og presis.
Ansettelsesprosessen er et spesielt dårlig tidspunkt for bedriften å kommunisere feilaktige og inkonsekvente beskjeder. Dårlig kommunikasjon kan føre til misforståelser og som igjen kan føre til katastrofale feil fremover i tid. Den nyansatte tror at den har fått riktig beskjed og i god tror utfører jobben slik som han eller hun er blitt fortalt, men så viser det seg å være stikk i strid med den måten bedriften utfører jobben på. For å forsterke muntlige beskjeder, bør selskapene gi nyansatte en personalhåndbok og andre viktige dokumenter før sin første dag på jobb.
3. Hold det lett og enkelt.
Selv om arbeidstakerens nye jobb innebærer komplekse arbeidsoppgaver og ansvar, bør ansettelsesprosessen holdes så enkelt om mulig. Dette betyr at selv om bedriften selvfølgelig skal formidle den informasjonen som er nødvendig for den nyansatte for å kunne ble et fullverdig medlem i avdelingen,, så bør bedriften unngå «information overload» den første tiden. Det vil komme en tid da den nyansatte trenger å vite at selskapet har juleavslutning i januar og ikke i desember, men ikke de første ukene på jobb.
4. Hold det interessant.
Ansettelsesprosesser vil alltid kreve en «kjedelig» prosess med å se på informasjonsvideoer, fylle ut papirer, etc. Men prøv å gjøre prosessen mindre kjedelig ved å veksle på oppgaver med mer engasjerende aktiviteter, som for eksempel en tur i produksjonsanlegg, undersøke nye verktøy og møte nye kolleger.
5. Utpek en mentor.
Den nyansatte bør ikke føle seg som et ensomt stykke drivved som dupper i et stort hav. Tildel den nyansatte en erfaren mentor, helst noen i samme forretningsområdet. Det vil gi den nyansatte enn pålitelig «venn» og kontaktkilde. Mentoren skal være tilgjengelig for den nyansatte fra dag en og skal ha mulighet til å besvare spørsmål de første ukene. Etter dette kan det formaliseres mer i planlagte møter.
6. Ta deg tid til å lytte.
Ansettelsesprosess er en toveis prosess: Mentoren gir fakta og støtte, og den nyansatte stiller viktige spørsmål om hans eller hennes jobb. For å finne en god flyt, sett av tid i kalenderen i ansettelsesprosessen og planlegge for samtaler hvor begge parter kan sette seg ned å diskutere – uavbrutt – hva en begge parter har på hjertet å snakke om.
7. Klargjør arbeidsområdet.
Ansettelsesprosessens primære måle bør være å få den nyansatte komfortabel med sinnye jobb og få den nyansatte produktiv og suksessfull på kortes mulig tid. Men dette er ikke mulig hvis arbeidsområdte ikke er tilgjengelig, mangler viktige verktøy, tilganger på ulike pc programmer eller rekvisita. Det er derfor det er viktig å ha en fast arbeidsplass klar når den nyansatte kommer på jobb.
8. Gi oppfølging og støtte.
Mange bedrifter har en “synk-eller-svømme” tilnærming til ansettelsesprosessen, ved å designe prosessen som et frittstående system med spesifikk start og slutt dato. Egentlig bør en ansettelsesprosess bli sett på som det første skrittet i et pågående program for arbeidstakere. Under ansettelsesprosessen, må de nyansatte bli introdusert til selskapets fulle spekter av karriere-muligheter, fordelsgoder eller andre programmer, samt oppfordres til å søke informasjon og annen hjelp når det er behov for det
Synes du dette var nyttige tips? Del de gjerne med andre!
Artikkelforfatter Trine Landøy en entusiastisk Onboarding nerd, som mener at menneske er den største verdien i hvilken som helst bedrift! - Jeg ønsker å tilrettelegge, inspirere og gi konkrete verktøy til bedrifter for å få en mest mulig effektiv og innovativ bedrift.