SkanPers Kommunikation

JobbPortalen.no

Det tar tid å skape gode nettverk!

- Når du forsterker nettverket til de du kjenner fra før, jobber du deg oppover tillitskurven

Kategorier


Tag Cloud



Arkiv

2012

2013

2014

2015

2016

Selv om mange ser poenget med nettverking, og mediene jevnlig omtaler ”Gutteklubben Grei”, er det mange som lurer på hva som egentlig skal til.
Svaret er enkelt – tid!
 

Av alle de nettverk som omtales er det ingen som ble opprettet i går, ei heller i forrige uke.

Det tar tid å skape gode nettverk!

June 08, 2012 at 11:45 AM

Det tar tid å bli kjent med nye personer. Og fra ”bli kjent” skal du klatre oppover det som kalles tillitskurven. Vi vet alle at det er i et fåtall tilfeller vi opplever å få umiddelbar kontakt og god kjemi. Det tar tid før vi føler at vi kjenner den andre personen såpass at vi vil snakke om tillit.

I boken “Endless referrals” (uendelige anbefalinger) sier forfatteren Bob Burg -All else being equal, we prefer to do business with those that we know, like and trust. Oversatt til norsk blir det at gitt at alle andre betingelser er like, så foretrekker vi å gjøre forretning med dem vi kjenner, liker og stoler på. Han sier da at det er to trinn man må gjennom før man føler tillit til den andre parten.

Det er ikke vanskelig. Det eneste som kreves av meg er en klar målsetting om at jeg ønsker å utvikle nettverket mitt, og at jeg jobber med det jevnlig. Det finnes en rekke veier til mål. Det finnes en rekke foreninger basert på kunnskaps- eller yrkesbakgrunn. Selv jobber jeg i Dataforeningen, og anbefaler selvfølgelig våre møteplasser for alle som jobber med IT. Det finnes tilsvarende foreninger for en lang rekke andre miljøer. Felles er at de arrangerer ulike typer møter, seminar og kurs for medlemmene. Dette er glimrende møteplasser for å treffe likesinnede. Likesinnede som jobber med mye av det samme som deg, men samtidig kanskje i en annen bransje? IT-medarbeidere, økonomer, jurister, markedsførere og flere andre kan jobbe innen en rekke bransjer, eller ha oppdragsgivere fra en rekke ulike bransjer hvis de jobber som rådgivere.

Ved å delta på møter i DataforeningenMarkedsføringsforeningenTeknaEcona eller andre får du viktig oppdatering på hva som skjer i ditt miljø. Når du treffer de andre deltakerne får du forsterket nettverket til de du kjenner fra før, samtidig som du utvider nettverket med nye bekjente.

Når du forsterker nettverket til de du kjenner fra før, jobber du deg oppover tillitskurven hos disse kontaktene. Det innebærer at du blir bedre kjent med dem og vet hvordan du kan hjelpe dem. Samtidig skjer det samme hos motparten. De blir bedre kjent med og får forsterket vennskap og økt tillit til deg, slik at når du behøver hjelp så vil de ønske å hjelpe deg. Og hvis det er snakk om å gjøre forretning vil du være fremst i køen, fordi ”..vi foretrekker å gjøre forretning med dem vi kjenner, liker og stoler på”.

Det tar tid. Selv om du deltar intenst på alle møter, seminar og kurs du kan finne i løpet av et par ukers tid er det de færreste andre som gjør det. Det innebærer at du bygger et stort nettverk, men er bare i begynnerfasen med hver enkelt kontakt. For at du skal treffe hver enkelt flere ganger, må du rett og slett gi det tid, og bygge nettverk jevnt og trutt uke ut og uke inn.

Det tar tid, men det er verdt det. Ta det fra en som har gjort det. Jeg har drevet bevisst nettverksbygging i nærmere 15 år, og kan nå si at jeg ser resultater nærmest daglig. Ja, det er verdt det!

p.s. Det gjelder det samme i sosiale medier, ting tar tid der og. Selv om du kan legge til 50 venner på en dag tar det tid å skape de gode varige nettverkene med disse.

Edgar Valdmanis

Edgars beste LinkedIn tips kan du lese her»

På Edgar Valdmanis blogg finner du mange verdifulle tips både om din LinkedIn-profil, sosiale medier, forhandlinger og presentasjonsteknikk!



Tags: Tips og råd Sosiale media
Category: Ditt profesjonelle rykte Edgar Valdmanis Nettverksbygging

Tanker?

Leave a Reply



(Your email will not be publicly displayed.)


Captcha Code

Click the image to see another captcha.