SkanPers Kommunikation

JobbPortalen.no

Din identitet på nett

- planlagt markedsføring, eller morsomt og sosialt?

Kategorier


Tag Cloud



Arkiv

2012

2013

2014

2015

2016

"Vi kan alle bli Facebooks nyttige idioter ", det skriver Even Teimansen i Aftenposten 26.mai. Nettvett er alltid å foretrekke, men vi kan ikke være så blåøyde at vi ikke ser lengre enn Facebook. Hver eneste gang vi er inne på nettet legger vi igjen virtuelle fotspor, jeg er personlig ikke i tvil om at våre spor spares i større grad enn vi vet om. Hvordan disse enorme datamengder blir brukt idag og i fremtiden vet jeg ikke.

Din identitet på nett

May 28, 2012 at 10:42 AM

Nå er det nok av såkalte "sosiale media eksperter" som proklamerer det ene og det andre - la meg understreke at jeg er ikke en av dem! Tvert imot vil jeg nesten si. Jeg er en 42 år ung dame med to bonusbarn i tenårene som tenker endel på hva vi gjør på nettet. Hvordan kommer det vi sier og gjør idag til å påvirke oss i fremtiden? 

Jeg startet selv veldig forsiktig med FB, utelukkende for å holde kontakt med gode venner da jeg flyttet utenlands. Etterhvert tok nysgjerrigheten overhånd, og jeg takket ja til invitasjoner fra mennesker jeg aldri har møtt - og tok sjansen på å invitere til kontakt med mennesker jeg fant interessante. FB, LinkedIn, G+ og Twitter har gitt meg både personlig og faglig merverdi gjennom konkrete jobbtilbud, samarbeidspartnere, kunder og kandidater til stillinger.

Jeg er positivt overrasket over hærlige møter med kreative, positive og engasjerte mennesker som mer enn gjerne gir av seg selv. Samtidig er jeg bevist min tilstedeværelse, kanskje mest på hva jeg ikke deler via sosiale medier. Jeg ønsker være meg selv, uten å "utlevere" noe jeg ikke kan stå for. Men min hverdag har endret seg betraktelig fra den gang jeg satte opp min FB konto. Jeg hadde ingen anelse om at internett skulle bli mitt levebrød.

Har du en plan for din tilstedeværelse på web? Eller er hensikten å ha det morsomt å være "sosial"?

"Google glemmer aldri" leste jeg i en artikkel tidligere i uken. Hvordan skal jeg få mine bonusbarn til å forstå at det de gjør på nettet idag kan påvirke dem senere, når de har kommet ut i arbeidslivet? Eller tar jeg kanskje helt feil - den oppvoksende generasjon har et helt annet forhold til media og nett enn vi har. Det er kanskje ikke så farlig? Noen mennesker finner trøst i at det finnes firma som spesialiserer seg på å slette dine virtuelle fotspor. 

Så hva med karrieren?

  • Mange har fått med seg diskusjonene rundt f.eks LinkedIn. Er kontaktene din eller arbeidsgiverens "eiendom" når du bytter jobb? 
  • Endel bedrifter oppfordrer idag sine arbeidstakere til å være mer aktiv på nett. Noen med klare spilleregler, andre helt uten. Hva er best? Godtar vi at arbeidsgiveren skal være del av vårt sosiale samspill?
  • Vi har lest om kreative mennesker som har blogget eller twittret seg til drømmejobben - hvordan kan arbeidsgivere da sikre seg at de ikke mister nøkkelpersonell om de tillater eller oppfordrer til aktivitet på nettet?
  • Vet arbeidsgivere overhodet hva sine medarbeidere sier om dem i sosiale medier? Har de lov å bry seg?

Jeg har flere spørsmål enn svar, og jeg tror at det finnes nok like mange meninger som mennesker. Derfor ønsker jeg dine kommentarer. Internett har kommet for å bli med alle sine fordeler og ulemper. Sosiale medier er en viktig del av mange menneskers liv, og alle har vi synspunkter. Du får gjerne bidra med dine...

//Ellen



Tags: Arbeidsliv Profesjonell framgang Sosiale media
Category: Ellens hjørne

Tanker?

Posted by Lark on
A million thanks for posting this infntmarioo. http://pwsqwnlwyj.com [url=http://evzhfcbu.com]evzhfcbu[/url] [link=http://pvogbsab.com]pvogbsab[/link]
Posted by Dillanger on
Hey, that's a clever way of thnkniig about it. http://pjyrrdurbvs.com [url=http://npcqyfqb.com]npcqyfqb[/url] [link=http://liwpkacs.com]liwpkacs[/link]
Leave a Reply



(Your email will not be publicly displayed.)


Captcha Code

Click the image to see another captcha.