SkanPers Kommunikation

JobbPortalen.no

Jobb – kilde til penger eller trivsel?

- Ser du en mening med det du gjør, eller er det bare en sur plikt.

Kategorier


Tag Cloud



Arkiv

2012

2013

2014

2015

2016

Går du på jobben om morgenen for å få brød og melk på bordet, eller går du avsted med forventningen om nok en spennende og interessant dag?

Jobb – kilde til penger eller trivsel?

May 18, 2012 at 10:59 AM

For mange år siden leste jeg en studie som konkluderte at vi kan deles i to nesten like store grupper. Halvdelen av oss arbeider for arbeidets skyld, og den andre halvdelen arbeider for å få regningene betalt. Den gruppen som arbeidet kun for å skaffe penger var generelt like tilfreds som den andre gruppen.

Jeg vet hvilken gruppe jeg tilhører. Mitt jobb skal helst gi meg glede, utvikling, trivsel, begeistring og mening.  Hva så hvis du tilhører den samme gruppe, men  ikke finner ditt arbeide meningsfyllt? Hva hvis du mistrives, mangler utfordringer eller har gått lei?

Du har tre muligheter, enten få endret dine arbeidsoppgaver,  endre dine tanker om ditt arbeide, eller finne deg noe annet å gjøre.  Det høres veldig kategorisk ut, men alternativet er  et dårlig humør, bøyd hode og nakke inn av døren hver morgen. Stive muskler, og negative følelser som lett sprer dårlige stemninger både på jobb og der hjemme. Det er jo ikke til å holde ut, eller??

Arbeidsoppgaver:
Ethvert arbeide har sine rutinemessige oppgaver. Det som skal gjøres,  og det som trolig kan oppleves som både kjedelig og lite meningsfyllt. Det er ok, så lenge vi også har oppgaver som krever litt mer, som er akkurat passe utfordrende, som er i området kan – kan nesten. Oppgaver hvor vi blir så fordypet at tiden oppløses,  konsentrasjonen  er på topp, og vi etterpå fornemmer tilfredshet og velbehag. Vi har vært i flow. En tilstand som øker både generell trivsel og arbeidsglede.

Har du den type oppgaver på ditt jobb? Hvis du ikke de muligheter, kan du snakke med din sjef, og kanskje få den type oppgaver? Hvis ja, grip sjansen. Du vil trives bedre, og dine kollegaer vil smittes av din entusiasme og arbeidsglede. Din arbeidsplass blir rett og slett et bedre sted å være, både for deg og de andre.

Det vi tenker…..
Hva tenker du om ditt arbeide? Ser du en mening med det du gjør, eller er det bare en sur plikt. Martin Seligman, psykologen som er grunnleggeren av  Positiv Psykologi,  har fortalt følgende historie. Han besøkte sin gode venn.  Vennen var syk og lå dessverre for døden.  På sykestuen gikk det en ansatt rundt og skiftet vann i blomstervasen, ryddet litt, og tok så et maleri frem fra sin pose.  Han skiftet ut det som hang der, passet på at det hang ordentlig, kikket på det, nikket, så tilfreds ut, og lot det henge. Seligman ble nysgerrig,  ”hvorfor skifter du maleriet”?, spør han.  Min venn ligger jo i koma. Mannen sa, ”hvis han våkner opp vil jeg være sikker på at det første han ser er noe vakkert.”  Han sa videre, ”du skal vite at jeg har et viktig arbeide her på sykehuset. Det er jo min oppgave å se til at det er pent og ordentlig rundt pasientene.”.

Seligman bruker denne historie som eksempel på viktigheten av våre tanker og holdninger, og hvor  avgjørende de er for vår trivsel og arbeidsglede. Et arbeide skal helst føles meningsfullt.

Våre tanker er kraftfulle. Vi kan faktisk skape en ”mental tsunami”, eller en ”deilig solskinnsdag” . Det avhenger  ofte av hva vi setter fokus på.  Noen av oss er ”født” optimister, andre av oss er vaskeekte pessimister, og hvis du er en sortseer, så er det kanskje ikke så lett å få øye på de faktorer som kan øke din arbeidsglede. En god nyhet er at det kan trenes opp. Personlig har jeg gått fra å være en ordentlig pessimist, til en realistisk optimist – det kan la seg gjøre.

Søk et annet arbeide:
Hvis alle dine arbeidsoppgaver er som å se maling tørke, og sjefen ikke vil gi deg nye oppgaver, og uansett hvor mye du prøver å fokusere på det som fungerer går du  likevel modløs på jobb hver morgen. Så tenker jeg, prøv å finn deg noe annet å gjøre. Det er selvfølgelig ikke lett, kanskje det krever en omskolering, kanskje det krever å tenke helt nytt, kanskje det krever at du bruker tid på å finne ut hva du virkelig, virkelig, virkelig vil jobbe med? Jeg tror det er anstrengelsene verd.  Vi bruker så mange timer av vårt liv på arbeidet, og tar det ofte ”med oss hjem”.  Det er også ok,  så lenge  vi  trives , kan få brukt det vi er gode på, og kjenne glede og tilfredshet over det vi gjør.  Hvis ikke, stig av hesten, og finn en ny.

Time in:
Hvis du overhode ikke vet hva du vil kan du bruke en kveld , og skrive ned alle de ting du interesserer deg for. Når den listen er skrevet, skriver du en ny hvor det kun er de ting du virkelig interesserer deg for. Når den listen er skrevet, skriver du en ny, med de ting du virkelig, virkelig interesserer deg for. Du er ikke ferdig. Det skal skrives en til, en liste hvor det kun står det du virkelig, virkelig, virkelig interesserer deg for, og nå skal det helst være  bare et par områder, aller helst et område – så er du klar. Gå for det.



Kit Lisbeth Jensen, cand.psych, og spesialist i klinisk psykolog
Hjemmeside: www.psykologonline.net
Email: kit@psykologonline.net



Tags: Tips og råd Jobb Karrierepsykologen
Category: Gjestebloggere Karrierepsykologen

Tanker?

Leave a Reply



(Your email will not be publicly displayed.)


Captcha Code

Click the image to see another captcha.