SkanPers Kommunikation

JobbPortalen.no

Omdømmedagen 2012

- Hva det handler om? Det handler om arbeid, liv og verdier

Kategorier


Tag Cloud



Arkiv

2012

2013

2014

2015

2016

Jeg stuntblogger sjelden eller aldri. Jeg liker å planlegge og tenke en stund på det jeg skal skrive på bloggen. Det som jeg skal skrive om i dag, har jeg imidlertid tenkt på ganske lenge, uansett, – så nå bare skriver jeg i vei.

Omdømmedagen 2012

May 10, 2012 at 11:15 AM

I noen år har jeg “levd for meg selv” i verden av temaer som er så nært relatert til hverandre, at det er vanskelig å si hvor det ene begynner og det neste slutter. Man leser en bok, hører et foredrag, studerer en nettside eller en blogg om noe - og VIPS så er man over i det neste. Jeg har ikke så mange å snakke med om dette “emnevirrvarret” mitt,umiddelbart rundt meg.

Hva det handler om? Det handler om arbeid, liv og verdier.

Vi kan begynne med individet. Deg eller meg.
Du kan finne ditt personlige brand, ditt profesjonelle omdømme, og ved hjelp av DET finne de fagene/jobbene/oppgavene DU VET at du kan yte mest og best innenfor. Der jobb = liv, verdiene er klare ledestjerner, tiden flyr, og arbeidet er sin egen beste belønning. De viktigste insitamentene for denne typen arbeid, befinner seg ikke på bedriftens bankkonto (selv om du skal ha det du trenger og fortjener!), men i din egen glede over jobben.

Hvis DU så i tillegg opplever at du og de du jobber sammen med, - hvor du nå enn måtte jobbe, har de samme verdiene, det samme svaret på HVORFOR dere holder på med det dere gjør – og at dette HVORFOR sammenfaller med selve grunnen til at arbeidsplassen din finnes, begynner det å bli veldig gøy. Da er man med i en nærgruppe, i “den samma grottan” som Fredrik Bohm sa i dag, og man opplever begeistring og mestring fordi det å gå på jobben gir mening til tilværelsen ut over det å skaffe mat på bordet - og utover WIIFM – whats in it for me? (Enten det nå er makt, penger eller status som er WIIF-Y)
Dere er da en gruppe mennesker som har et felles mål som ligger utenfor dere selv.

En slik arbeidsplass, som er i overenstemmelse med sine egne og de ansattes verdier, og prøver å skape noe utover WIIFM, samtidig som de opprettholder en meget sunn forretningsdrift, får et sabla godt rykte – et godt omdømme – og vil tiltrekke seg både kunder, investorer og nye ansatte. De kommer dit for å jobbe, fordi de har hørt at det er et sted der de får ta med seg hele seg selv på jobben og får realisert og utviklet seg selv.
En organisasjonskultur basert på et sterkt WHY, – som virker som en magnet.
Så starter hele greia på nytt.

I dag fikk Stormberg en pris for å være den bedriften i Norge som har det beste omdømmet. Jeg kjente ikke bedriften fra før (sikkert fordi jeg trener og går på tur i tøy fra forrige århundre) men gjennom Steinar J. Olsens ”takketale” i dag fikk jeg møte og bli kjent med en bedrift som minner påfallende om det som er beskrevet i avsnittet over. Man blir rett og slett bare veldig ydmyk. Rørt.

Jeg ble stadig vekk rørt nesten til tårer i dag. Det er ellers ikke noe man forbinder med min person, tror jeg. Men som jeg skrev på Facebook i lunchen, og gjentar her:

Det er ganske sterkt for meg å sitte her på Omdømmedagen og høre store kapasiteter si det jeg tenker og har tenkt lenge om branding, omdømmebygging, organisasjonskultur, motivasjon og arbeidsglede. Hvis jeg er på jordet når det gjelder viktigheten av dette, er jeg hvertfall ikke alene på det jordet. Jeg må nesten grine. Og enda er vi bare halvveis.
Mye bloggmat her….(og da mener jeg ikke lunsjen).

Det er fint å oppdage at det man tenker sjøl, faktisk er helt selvfølgelig for noen andre også. I Norge. De later ikke som om dette ikke finnes. De står der og snakker på om dette på NORSK (og litt svensk). Hurra!

En gang tidligere har jeg hatt denne samme følelsen av å finne flokken min.
Det var i 2008 da min venninde Marit og jeg var på en av våre übertradisjonelle Københavnturer. Hos Arnold Busck i Køpmagergade fant jeg en bok som het:
“The InHouse Designer Handbook”.

Før båten var ute av Øresund hadde jeg SLUKT store deler av boken og plaget min venninde med en utrert støyende entusiasme over middagen, fordi jeg hadde funnet ut at det fantes noen som opplevde arbeidshverdagen sin akkurat slik som jeg! De hadde til og med skrevet en bok om det! I den boken fant jeg også en link til “The INHOWS-design Conference” - og ett år senere hadde jeg vært DER!

Det gir utrolig mye energi å finne ut at du ikke er alene!

Jeg kommer tilbake til emnene som ble tatt opp på Omdømmedagen 2012, senere på denne blogg!

Takk til Ole Chr. Apeland og alle andre arrangører og deltagere i dag for en dag utenom det vanlige!

Hanne Brøters



Tags: Omdømmebygging Omdømme
Category: DU- som leder Gjestebloggere Omdømmebygging

Tanker?

Leave a Reply



(Your email will not be publicly displayed.)


Captcha Code

Click the image to see another captcha.