SkanPers Kommunikation

JobbPortalen.no

Pass på hodet ditt

- Troverdighet, Tillit, Takt og Tone.

Tag Cloud



Arkiv

2012

2013

2014

2015

2016

Jeg fikk en henvendelse her om dagen fra en kar som presenterte seg som hodejeger og som jobbet med en kunde som så etter en som meg. Det er fint å bli lagt merke til, vel og merke dersom man gjør noe bra, og jeg spurte hvordan han trodde at jeg var siden han brukte begrepet «en som meg», kanskje mest som en slags frase, men han var rask til å referere til min LinkedIn-profil i tillegg til at han hadde noen gode kildetips.

Pass på hodet ditt

June 17, 2014 at 9:48 AM

Poeng for den.
- «Så», fortsatte jeg.
- «Skal du ikke fortelle mer?»
Det var da det skjedde.
Det ble først litt sånn bla bla bla som det ofte gjør før jeg spurte hvem som var oppdragsgiveren hans og hvordan han så for seg prosessen, jeg tror han satt og bladde i papirer eller noe annet for det virket som om rullgardinen hadde gått ned.
- «Er du der?»
- «Ja», svarte han.
- «Jeg må bare sjekke noe …»
Det ble en kort pause.
Jeg hørte at han tastet og jeg bestemte meg for å gjøre det samme.
Jeg skriver jo ganske mye om jobbsøkere på disse sidene og hvor viktig det er at de gjør en grundig research mot selskapet de ønsker seg inn i og hvordan de skal fortelle historien som skal dekke deres iver etter å fylle den aktuelle rollen, det dreier seg om disse fire T’ene som jeg har referert til tidligere:
Troverdighet, Tillit, Takt og Tone.
Det er det samme når det kommer noe fra den andre enden, når en eller annen sitter med noe i fanget som vedkommende har lyst til å dele med deg. Jeg tør påstå at jeg kjenner rekrutteringsbransjen såpass godt at jeg kan si hvem som er bra og *kremt* hvem som kanskje ikke er like bra.
Han begynte bra, det skal han ha, men fortsettelsen sto ikke helt i stil.
Det er mange selgerjævler som snakker varmt om dette med å ringe kaldt, og det går litt ut på det samme. Forskjellen er at en selgerjævel ikke har vett i pappen til å sjekke hvem han eller hun ringer til, kanskje fordi de ikke har tid for tid er jo penger og pengene rår og det er kanskje derfor de får seg til å ansette en nyutdannet berte, helst med en eller annen master, som kan gå inn i rollen som møtebooker, kanskje den mest dustete jobben jeg vet om selv om jeg vet at det ikke er pent å snakke om dustejobber.
Han skal i hvert fall ha kred for at han ringte selv.
Nok om det.
- «Vi setter opp et møte», fortsatte han.
- «Passer tirsdag etter lunsj?»
- «Nei», svarte jeg raskt, tirsdag var en dårlig dag med andre forpliktelser. På dette tidspunktet hadde jeg rukket å sjekke opp hvem jeg snakket med, jeg så at han hadde holdt på en stund i forskjellige selskaper og innrømmer en litt dårlig følelse av å snakke med en som livnærte seg på resirkulering og rask gevinst.
- «Vi er litt short på tid», fortsatte han.
- «Ja, det er jo sånn det pleier å være», svarte jeg og hadde fått opp nettsiden til selskapet han ringte fra, ikke noe spennende som var annonsert, men det trenger jo ikke bety noe.
- «Foreslår at vi tar det over telefonen», fortsatte jeg.
- «Fyr løs, så sparer vi tid».
- «Nja», nølte han.
- «Det kan jeg ikke si …»
- «Jeg må vite hvor jeg skal før jeg bestemmer meg for å bli med eller ikke», fortsatte jeg.
- «Du kan i hvert fall beskrive rollen … husk at det er du som er short på tid …»
Han begynte å snakke om et selskap som utviklet elektroniske lederverktøy for oppfølging av ansatte og nå så de etter en som kunne lede selskapet videre. Jeg hørte at han leste fra papirene sine, det ble nesten som disse telefonselgerne som ikke vet hva de egentlig snakker om og heller ikke vet hvem de snakker med, jeg ventet til han trakk pusten før jeg sa at dette ikke var en rolle for meg.
- «Nei vel», nølte han.
- «Du er kanskje ikke klar for en rolle i ledergruppen?»
- «Det er vel heller selskapet som neppe er klar for en som meg», rettet jeg.
- «Litt bedre research fra deg, så hadde du sett at jeg ikke er typen som kan jobbe med sånne verktøy».
- «Det er en lederposisjon», avbrøt han.
- «Du skal ikke jobbe med det … ikke sånn sett … sånn direkte …»
- «Hør», begynte jeg.
- «Du trenger ikke klikke mye på google før du ser at jeg oppfattes som en fyr som går for å være rimelig negativ til den bransjen som kunden din befinner seg i … jeg har jobbet så lenge med mennesker at bare tanken på å forenkle eller effektivisere bort de viktigste elementene i en bransje som bygger på menneskelige relasjoner oppfattes som direkte forkastelig … du er short på tid, så da foreslår jeg at du leser deg litt opp på hva rollen går ut på og så tar du deg litt mer tid med å sjekke kildetipsene dine … bare som et tips og ikke som kritikk …»
- «Liker at du er så rett på sak», svarte han.
- «Liker tonen din og kjenner at du matcher et av kildetipsene mine … hun sa at du kunne være ganske direkte og det er bra … ikke at hun sa det men at du er det, mener jeg …»
Deretter ble det litt mer sånn bla bla bla som det ofte gjør før jeg minnet om at han var short på tid og at vi begge hadde andre ting å gjøre.

Jeg husker det var en jente på et av kursene mine som spurte hvordan man kom i kontakt med hodejegere. Svaret mitt er så enkelt som at man går fram på den måten som man vanligvis gjør når man vil komme i kontakt med noen.
- «Ja», nølte hun.
- «Jeg tenker mest på hvordan man skal få de til å kontakte meg … for å tilby jobb, mener jeg».
- «Jeg skjønte det», smilte jeg.
- «Mange hodejegere liker å si at de lever i en litt annen verden enn de som jobber med tradisjonell rekruttering, men da skal du være klar over at de som har en tendens til å gjøre mye ut av seg er kanskje ikke de som det er så mye … hva skal jeg si, kanskje du skal satse på noen andre … du blir ikke kontaktet av gode hodejegere med mindre du tilhører en definert målgruppe som de ser etter her og nå … noen blir kontaktet hele tiden og andre hører ikke et pip … det handler selvfølgelig om å gjøre seg synlig og så må man gjøre en god jobb, når jeg sier at man skal gjøre seg synlig så betyr ikke det at man er høyt og lavt i sosiale medier og sånne ting, men det dreier seg om å legge fra seg positive visittkort som bekrefter at man er dyktig og at man har en personlig egnethet som gjør at noen får lyst til å snakke med deg … husk at det er de som ikke tenker på å bli kontaktet som helst blir kontaktet, antageligvis fordi de er mer opptatt av å gjøre en god jobb der de er og det legges merke til …»
- «Ja …»
- «Skjønte du det?»
- «Nei …»

Fokuser på arbeidsoppgavene dine.
Det er realkompetansen som er det viktigste.
Du skal selvfølgelig gjøre en god jobb der du er her og nå og ikke gå rundt og tenke på at du skal til et annet sted, alt har sin tid og sånne tanker vil selvfølgelig påvirke innsatsen din, motivasjonen og sosiale bidrag og hele pakka som følger med et ansettelsesforhold. Nettverk og uformelle referanser er viktig og det dreier seg om å være synlig i aktuelle fora som er interessant for nettopp deg og din kompetanse, dette kan være ulike temasamlinger, seminarer og brukergrupper. Det er alltid noen som kjenner noen som kjenner noen, men jeg oppfordrer til å passe seg for smiger fra disse selskapene siden det kan vise seg at stillingen ikke er så interessant som du først ble forespeilet. Husk at gode historier har en tendens til å forandre seg når den går gjennom flere ledd, og det finnes en del mennesker der ute som viser en iver etter å levere eller aller helst ha noe å vise fram til oppdragsgiveren sin som kan være litt større enn dine preferanser.
Sånn er det bare.
Du må også huske på at noen av de som tar kontakt med deg bare er ute etter kildetips på kandidater eller aktuelle miljøer og da er det lurt å spille på lag med dem. Dersom du blir forespeilet en rolle som blir litt på siden av hva du ser etter, så takker du pent for deg og tar initiativ til å opprettholde kontakt.
Nettverk betyr at man deler.
Neste gang kan det være noen som vil dele noe med deg.

Kaffe, humor og ironi er en naturlig del av vår hverdag, og en medvirkende årsak til at vi falt for bloggen til Morten Besshø.  En mann som gir karrieretips med en filosofisk vri - ærlig, usensurert og brutalt ærlig - det fasinerer og engasjerer, og inspirerer!

Vi er glade for å få lov å spre det glade budskap, og oppfordrer deg til å besøke Mortens blogg, og hans side karriereverkstedet.no



Tags: Arbeidsliv Jobbsøker Arbeidsglede
Category: Inspirasjon Jobb tips Jobbsøker

Tanker?

Leave a Reply



(Your email will not be publicly displayed.)


Captcha Code

Click the image to see another captcha.