Selv de mest motiverte ansatte opplever en nedgang og trenger løft for å gjenvinne sin motivasjon. Denne artikkelen presenterer sju metoder for å holde deg motivert på jobben og forbedre ytelsen når du går gjennom en periode med lav motivasjon.
7 tips til motivasjon på jobben
May 16, 2014 at 9:54 AM
1. Klargjør dine mål
Ingenting er mer demotiverende enn å jobbe på måfå uten å ha ett klart mål for arbeidet. Uten klar visjon og kunnskap om hvordan arbeidet påvirker det store bildet, vil du ende opp med å tilbringe mye tid på uviktige saker og oppgaver som positivt påvirker firmaet. Det er bemerkelsesverdig hva du kan oppnå når du har funnet dine eksakte mål og kan fokusere på dem.
2. Etablere en klar plan for å oppnå målene dine
Når du har avklart dine mål formulerer du en detaljert strategi for å komme dit, kartlegge utviklingen regelmessig og løpende. Bryt ned store komplekse prosjekter i en rekke håndterbare oppgaver som er interessante og oppnåelige. Ha en kopi for suksess som består av klare, fornuftige milepæler og oppnåelige oppgaver. Det vil i stor grad forenkle din daglige rutine og vil også gi deg en følelse av kontroll over arbeidet ditt som i stor grad øker motivasjonen. Jo mer organisert du er, jo mer kan du fokusere og følge målene dine.
3. Bruk fremdriften av hver suksess
Suksess er veldig stimulerende. Jobb hardt nok til å oppnå gode resultater og se hvor motivert du er for å oppnå større suksess. Ta sikte på å overgå dine mål og bruk fremdriften av hver suksess for å oppnå større suksess. Bruk den positive energien til å oppnå tilsvarende ytelse i neste oppgave eller prosjekt.
4. Belønn deg selv
Belønn deg selv når du oppnår dine mål eller bestemte viktige milepæler. Planlegg på forhånd hvilke former denne belønning vil ta og hvilke oppgaver / prosjekter / resultater som vil bli belønnet. Dette vil gi deg noe å se frem til, ekstra motivasjon for å komme dit. Det blir en bølge av begeistring og entusiasme når oppnår ønskede mål.
5. Hold ting i perspektiv
Det er viktig å holde ting i perspektiv og alltid minne seg selv på hvorfor du jobber. Ved siden av lønn er det ofte om å realisere sitt potensial, føler seg nyttig, føle at man gjør en forskjell i verden, uttrykke kreativitet, hjelpe andre og bidra til fellesskapet. List grunnene til at du jobber i feltet du er i. Når tidene er tøffe må du minne deg selv på hvorfor du gjør det arbeidet du gjør. Men ikke glem at arbeid er arbeid og at du har et liv utenom jobben å se frem til.
6. Opprettholde en sunn balanse mellom arbeid og privat
Det er veldig lett å miste deg selv i jobben og glemme hva som venter på deg utenfor arbeidet. Å opprettholde en sunn balanse mellom arbeid og privat er viktig både for din generelle motivasjon og ditt velvære. Sørg for at du tar deg tid til å gjøre de tingene du liker å gjøre utenfor arbeidet enten det måtte være med venner, familie, trene, lese, ta kurs, shopping eller andre hobbyer. Å ha noe å se frem til etter jobb vil hjelpe deg når der er slit på jobben, og når motivasjonen og energinivået ikke er så høyt.
7. Tenk positivt
Negativitet er en smittsom lidelse som tapper deg for energi og bremser deg ned. Unngå negative følelser, konsentrer deg om det positive. For å gjøre dette kan du lytte til motivasjons opptak, musikk som inspirerer deg, lese motiverende sider, omgi deg med positive og stimulerende mennesker. Hold Fokus på det positive enten det er en bemerkning fra sjefen eller arbeidskollega.
Her på Jobbportalen liker vi mennesker som inspirerer, motiverer og bringer glede i hverdagen.
Da vi fant wwwmotivere.no måtte vi ta kontakt med Øystein som gjerne deler av sin positivitet også på vår blogg. Takk Øystein!