Nå lanseres endelig 100 prosent mobil rekruttering. Instacruits nye app har det LinkedIn mangler, og som er det viktigste for jobbsøkere og rekrutterere: En møteplass der de enkelt kan finne hverandre. Appen er unik i rekrutteringsbransjen, og kan fort vise seg å bli den raskeste veien til nye karrieremuligheter.
Bygger Norges største mobile jobb og karrierenettverk
May 13, 2015 at 10:27 AM
I løpet av kort tid har Instacruit etablert seg som den enkleste og mest innovative måten for rekrutterere og passive jobbsøkere å komme i kontakt med hverandre på. Når Instacruit nå lanseres som mobile app både på App Store og Google Play kan de finne hverandre raskere enn noen gang. Det har aldri vært enklere å være passiv jobbsøker, og det har aldri vært enklere for rekrutterere å finne og bli funnet av riktig kandidat.
Løser kjent rekrutteringsproblem
Problemet for passive jobbsøkere er lange registreringsprosesser, pluss at de ikke vet hvem de skal kontakte i rekrutteringsbransjen. I tillegg er mange bransjer i det norske markedet svært gjennomsiktige, noe som fører til at mange ikke søker på jobber de ønsker seg. I Instacruits nettverk har ikke bedriftsmarkedet tilgang. Det gjør at sjefen ikke får vite om en ansatt er på jakt etter en ny arbeidsgiver, hvilket bidrar til at søkerne er trygge.
Rekrutternes problem er tiden det tar å finne og tiltrekke seg nok passive kandidater, samtidig som det er en utfordring å gjøre seg synlig for dem og for kundene sine. Majoriteten av selskaper i bransjen er små. Det er dette Instacruit løser.
Kandidaten lager en profil på 60 sekunder og blir automatisk matchet opp mot aktuelle rekrutterere. Det betyr at man på ett minutt kan være i dialog med en rekrutterer.
Denne får på sin side tilgang til Norges mest attraktive kandidatnettverk, og gjør seg synlig for kandidaten gjennom sin unike profesjonelle rekruttererprofil på Instacruit. Undersøkelser viser for øvrig at en Instacruit-profil tiltrekker seg vesentlig flere jobbsøkere enn en LinkedIn-profil.
Økt kvalitet gjennom hele prosessen
Rekruttereren kan i en status oppdatering fortelle hele nettverket sitt at de søker etter for eksempel en IT-spesialist eller en senior controller, og dette går automatisk ut på de sosiale mediene rekruttereren velger. Dette gir en høy employer branding-effekt ettersom det er rekruttereren selv som løftes frem. Det gjør det enklere å velge ønsket rekrutterer, noe både kandidater og kunder har savnet.
I den nye appen kan også jobbsøkere og rekrutterere stille jobb- og karrierespørsmål til hele nettverket og få svar fra andre kandidater og rekrutterere. Om ønskelig kan man være anonym. Siden hele ansettelsesprosessen går raskere fra A til Å sparer kandidat, rekrutterer og sluttkunden tid og penger, samtidig som kvaliteten økes gjennom alle ledd.
Ifølge LinkedIn er 75 prosent av arbeidsmarkedet definert som passive kandidater. Nærmere halvparten av disse - en million norske arbeidstakere - ønsker kontakt med en profesjonell rekrutterer. Nå bringer Instacruit-appen dem endelig sammen.
Se også RekrutteringsPortalen på JobbPortalen.no
Niklas Lerner
CEO & Founder Instacruit