Onboarding er for tiden en av de mest kritiske strategiene som bedriftene kan gjøre, dette fordi mange bedrifter prøver å “perfeksjonere” denne prosessen. Som jeg skrev om i et tidligere blogginnlegg (Er du ansvarlig for nyansatte, da er du også bedriftens CEO av første inntrykk), så er første inntrykket som den nyansatte får av bedriften kritisk, fordi et dårlig første inntrykk kan ha en negativ dominoeffekt på organisasjonens turnover og nivået av engasjement i bedriften.
Hva er bedriftenens nøkkeldriver for Onboarding av nyansatte
July 05, 2015 at 9:39 AM
Vår samarbeidspartner Silkroad og HRZONE har gjennomført en undersøkelse blant 250 profesjonelle HR ledere fra en rekke ulike industrier og organisasjoner. Undersøkelsen viser at mange av bedriftene hadde et «anstrengt» forhold til onboarding strategier og at de manglet en formell onboarding strategi. Grunnen til dette er fordi bedriftene har mangel både på tid og eierskap til en onboardingsstrategien.
Undersøkelsen viste også, overraskende nok, at det ikke er å forhindre ansatte i å slutte i firmaet som er nøkkeldriveren for å ha et onboardingprogram i bedriften, dette til tross for at det kan koste firmaet en dobbel lønn å rekruttere og trene opp en ny ansatt i firmaet.
Hva er firmaets nøkkeldriver for Onboarding av nyansatte?
Redusere tid til Produktivitet
Undersøkelsen viser at 39 % av bedriftene mener poenget med er et onboarding program er for få nyansatte raskere produktive. De mener at å minimere sløsing av bedriftens tid og penger- er hjertet av alle gode onbaording programmer! En report viser at nyansatt som ikke skjønner rollen deres i bedriften koster bedrifter fra UK og US ca. $37 billioner hvert år! Dette viser oss at å en strømlinjeformet lærings og onboardingsprosess har et stort potensial til å gi bedrifter store besparelser.
Høyere engasjement
Undersøkelsen viste også at 32 % av bedriftene mener et større engasjement blant de nyansatteer en nøkkeldriver for onbaording. I 2013 gjennomførte Aberdeen Group en undersøkelse som viste at 90 % av bedriftene oppfattet det slik at avgjørelsen om å fortsette i bedriften ble fattet innen det første året var omme. Et strategisk onboardingprogram er et perfekt verktøy for å sørge for et positiv inntrykk som varer og en mulighet til å forsterke opplevelsen når en nyansatte begynner i firmaet. På denne måten kan bedriftene øke sjansen for å beholde de nyansatte og at de fortsetter å utvikle kompetansen sin og hjelper firmaet å vokse er større.
Redusere «Turnover»
Bare 14 % svarte at de syntes at onboarding prosedyren, er deres nøkkeldriver for at ikke folk skal slutte i bedriften. Eksperter mener at det koster opp til en dobbel lønn å finne og trene opp en ny ansatt
Størstedelen av bedriftene, 63 % svarte at deres «turnover» av nyansatte er 5 % eller mindre, mens 10 % svarte mellom 5 og 10%.
På den annen side, 2 % hadde en «turnover» på 31 %!
Onboarding spiller en stor rolle når det gjelder nyansattes avgjørelse om å forbli i firmaet på lengre sikt, eller finne seg en ny jobb. Det er ikke bare den nyansatte som skal gi godt første inntrykk (les tidligere bloggpost her) det er også firmaet! Nyansatte (9 av 10) som ikke er fornøyd i deres jobb, vil bestemme seg for å skifte jobb innen 6 mnd., men samtidig, de som er fornøyd i jobben sin, vil ikke vurdere om de skal fortsette eller slutte, før det er godt 18-20 måneder.
Her ser vi hvorfor et strategisk og godt onboarding program er så utrolig viktig. Et strategisk onboarding program har en et års tenkning (les tidligere blogginnlegg om dette her) etter folk er blitt ansatt, kontra vanlige introduksjonsprogram som varer i fra en 1 til 6 uker. Som oftest er det faktorer som karriere muligheter, personlighet som krasjer med ledernes måte å være på og fordels programmer som gjør at en ansatt tar opp til vurdering om de skal fortsette i jobben sin.
En strategi som oppfordrer til engasjement og som involverer den nyansatte, slik at de forstår hva dere karriere muligheter i bedriften er, samtidig som man justerer forretningsmål og hjelper ansatte å nå deres mål, er bedriftens nøkkel til suksess.
Hva tenker du om turnover, vet du om noe mer forskningsmateriale på temaet? Jeg vil gjerne at du kommenterer og dele dine synspunkter med meg nedenfor her:-)
Artikkelforfatter Trine Landøy en entusiastisk Onboarding nerd, som mener at menneske er den største verdien i hvilken som helst bedrift! - Jeg ønsker å tilrettelegge, inspirere og gi konkrete verktøy til bedrifter for å få en mest mulig effektiv og innovativ bedrift.