LinkedIn-tips – Fra første steg til All-Star
September 29, 2013 at 8:54 PM
På LinkedIn gjelder det å ha en mest mulig komplett profil. Det gjør det enklest å bygge nettverk
Når du ser profilen din ser du en blå sirkel et stykke ned i høyre marg, den skal helst se slik ut som på bildet over. Jo mer komplett profilen din er, jo enklere er det å hjelpe andre, og å få den hjelpen du behøver selv. Jo mer komplett profilen din er, jo enklere er det å bli funnet når andre søker etter nøkkelord (for den som søker), og jo lettere er det for deg å få napp når du søker nye kontakter.
Det er viktig å bruke en relevant tittel på nåværende stilling. Hvis folk søker etter Økonomisjef er det lite smart å kalle seg Pengeguru, for det er det ingen som søker etter, og derfor er det ingen som finner deg. Tenk gjennom hva du ønsker å profilere deg som, og finn en relevant beskrivelse eller tittel.
Deretter er det viktig å fylle ut all utdannelse, og all yrkeserfaring. Dersom du i likhet med de fleste nordmenn, har en engelsk profil – husk å oversette skole-/universitetsnavn til engelsk og sett det norske navnet i parentes.
Når det gjelder yrkeserfaring bør du beskrive de enkelte stillingene utover den rene tittelen. Beskriv hva du har gjort, og ikke minst de resultat du har oppnådd. Bruk gjerne 4-5 linjer pr stilling.
Sjekk andre kjente nettverkeres profil, og se hva de gjør. Noen legger ut link til bloggen sin, noen legger ut ”Reading-list”, noen er flinke til å oppdatere med status om hva de gjør, eller et event de skal på.
Du er ikke nødt til å kopiere alt som blir gjort av en eller to andre, men det er smart å surfe rundt og se, og kopiere det som virker relevant for deg.
Hvem er ”kjente nettverkere”? Kathe Arnesen, Linda Firveld, John-Patrick Skaar, Trond Heggelund, Niklas Lerner, Ellen Øiesvold Palsén – tja, følg med på diskusjonene på de ulike gruppene, og se hvem som bidrar så finner du lett noen bra navn.
Hvis flere av disse gjør samme sak, så er det sannsynligvis fordi det hjelper dem å kommunisere et budskap om seg, dvs. at det er god kommunikasjon.
Jo mer tydelig kommunikasjon du har, jo sterkere nettverk bygger du, og sterke nettverk gir i sin tur salgsresultat. Det er vel det vi vil oppnå alle sammen?
Edgar Valdmanis