Din bedrifts omdømme, profesjonelle rykte og varemerke er firmaets største tilgang og konkurransefordel. Et positivt omdømme må fortjenes og ivaretas, og bidrar til fornøyde medarbeidere som blir gode ambassadører mot omverden.
Et positivt omdømme fungerer som en magnet
April 17, 2012 at 11:42 AM
Alle bedrifter, organisasjoner og privatpersoner har et omdømme, være seg om vi vil eller ikke. For meg og deg er det - spesielt i profesjonell sammenheng - viktig å vite, og kunne vise til hva andre mener om oss. Gjennom et sterkt personlig varemerke får du fremgang i karrieren, og kontroll over din egen fremtid. Les mer om ditt profesjonelle rykte.
Omdømme er synlig utad, men bygges innenfra gjennom strategiske veivalg, sterke verdier og en godt innarbeidet bedriftskultur. Viktige nøkkelord er kommunikasjon, tillit, gjensidighet, tilfredshet og forpliktelse.
Et positivt omdømme skaper dynamikk og engasjement, et sterkt og tydelig varemerke og bidrar til fornøyde medarbeidere som blir gode ambassadører mot omverden. Det gjør at bedriften skiller seg ut, foretrekkes av mennesker med samme verdigrunnlag og tiltrekker seg de riktige menneskene som får bedriften til å vokse.
Verdien av din bedrifts omdømme hjelper deg (bl.a) å posisjonere deg som en attraktiv arbeidsgiver. Det handler om å vite hva som gjør din bedrift unik, og kommunisere det ut til rett målgruppe. Arbeidsgivere som lykkes tiltrekke, rekruttere og beholde talentfulle medarbeidere klarer en svingende konjunktur på arbeidsmarkedet bedre enn andre, noe som gir dem en verdifull konkurransefordel.
Styrken i dine ansattes kunnskap, engasjement og lojalitet er blant dine fremste konkurransefordeler!
Du som arbeidsgiver skaper verdifulle relasjoner mot omverden gjennom strategisk og langsiktig profilering. Det kan faktisk være utslagsgivende for jobbsøkere som får muligheten til å “bli kjent med” arbeidsplassen gjennom en direkte og personlig historie. En realistisk presentasjon som inkluderer framtidige kolleger, felles verdi-grunnlag, muligheter for videreutdanning, faglig og personlig utvikling i tillegg til det samfunnsengasjemanget som preger din organisasjon. Jeg viser gjerne til Vestvågøy kommune som har gjort en formidabel innsats på omdømmebygging de siste årene!
Et positivt omdømme kan ikke kjøpes for penger! Det må fortjenes og ivaretas - hvordan jobber du med din bedrifts omdømme?
//Ellen
Sunne bedrifter skal bygge bedriftskultur innenfra.
- En kultur som forener ledelse, styre og medarbeidere i arbeidet mot et felles mål, i en verden i konstant og rask endring.
- En kultur som skaper en attraktiv organisasjon som med mot, stolthet og styrke møter morgendagens utfordringer.
- En kultur som verdsetter sine medarbeideres kunnskap, ferdigheter og erfaringer blant sine aller sterkeste konkurransefordeler.