Det er lov å være kreativ når du ønsker å bli lagt merke til. Her finnes det en hårfin balanse, så vær forsiktig - kreativitet kan også slå feil ut. Det er viktig at du tenker på hvem som er mottaker. Søker du en jobb i kreative bransjer kan det være smart å tenke utenfor den berømmelige boksen. Et søk på google, kreative cv’r gir deg uendelige mange tips og ideer. Glem ikke at det skal gjenspeile ditt unike jeg, du blir fort avslørt om du ikke er ærlig.
Kreativ eller tradisjonell CV
July 28, 2014 at 9:41 AM
Videorekruttering, og video CVer har også kommet for å bli. Alt for å bli lagt merke til og skille seg fra mengden, men det er lett å trå feil. La oss gi deg noen råd på veien, slik at du treffer rett og ikke gjør deg selv til latter.
En video må være aktuell og tilpasset stillingen du søker
Tenk på mottakeren, det må passe bedriften du vil jobbe hos, og stillingen du søker.
“Lev” din CV
Hele poenget med en video presentasjon er å tilby din potensielle arbeidsgiver en større innsikt i deg enn det en tradisjonell CV gjør. Bruk videoen til å fortelle en historie, skap stemning og følelser. Vi kommer tilbake til dette med storytelling i jobbsøkerprosessen.
Kort og konsist
Tenk på videoen som en appetittvekker. Målsetningen er å få til et møte, et intervju ansikt til ansikt. Fokus på mottakeren, og stillingen du søker.
Vær ikke redd for å være kreativ
Føler du at en videopresentasjon er veien å gå, er det lov å være kreativ. Hold deg innenfor rammene av faglig ekspertise, dine personlige verdier, humor, smarte produksjoner og effekter. Opptre alltid profesjonellt! Det gjelder oppførsel så vel som språk og garderobe. Tenk på dette som et personlig intervju.
Be andre om feedback.
Inkluder mennesker du stoler på, og be familie, venner, tidligere kolleger og/eller sjefer om ærlige tilbakemeldinger. Det er viktig at du kan stå for inneholdet både nå og i fremtiden.
Det viktigste når det gjelder all form for kommunikasjon i forbindelse med å søke jobb er at det du skriver er sant, interessant og relevant.